March 06, 2011

Komboi


KOMBOI? Pelik namanya. Saya panggil komboi, masa kecik2 dulu suka makan komboi ni. Dulu2 mana ada pemarut kelapa, kita beli kelapa tua , bawa balik belah...pastu mak umpil isinya dan parut dengan pemarut tangan atau pengukur kelapa (kayu yg kita duduk atasnya. Saya ingat masa kecik ada juga saya cuba2 main pengukur ni, memang tak ada kelapa yg terkukur, sebaliknya pengukur tu yang berjalan :)

Selalunya bila kelapa di belah dgn parang kami adik beradik tunggu. Kalau didalamnya ada komboi ni, hah sah berebutlah kami. Sedap di makan begitu saja...kadang2 komboi ni beso kadang2 kecik. Yg kecik lebih padat dan lebih sedap. Komboi yg beso ni isinya melopong sikit..dan berair.

Mungkin lain dearah lain panggilan bagi 'buah' dalam buah kelapa ni. Ada yg panggil buntat, tombong dan apa lagi?


Mungkin dalam 10 kelapa tua kat atas tu , ada berapa kelapa yg ada komboi didalamnya? tak dapat kita nak teka. Kupas dulu,belah baru tau. Tapi seronok sekarang ni harga kelapa dah naik, kalau saiz besar antara Rm1.50-Rm1.80. yg paling kecil Rm0.50. Saiz macam buah kelapa kat atas tu sekitar RM1. Lumayan.

Memang berbaloi tanam kelapa. 3 tahun dah berbuah, kelapa muda pun mahal, santan kelapa pun naik harga , kerisik pun ada harga. Jom le kita pakat tanam kelapa. Tengok kelapa saya ni, sejak 2007 macam tulah banyak buahnya. Sentiasa banyak buahnya, kelapa mawar namanya.


4 comments:

Bawang Goreng said...

Ummu... tu bukan 'tombong' ke?

Latest entry : Daun bay

la_abwa said...

yer la, ada orang panggil tombong.

budakbaik said...

teringat zaman kanak2..berebut dgn adk beradik..dalam kelapa yg tua 2 ade 1 je..yg besar kene mengalah bgi adik mkn..hehehe

la_abwa said...

Budakbaik,

mmg la masa kecik2 kita berebut nak komboi ni. sy suka yg kecik sikit, yg besar tu banyak air. Tak sdap :)