July 19, 2009

Kempunan nak tengok bakawali meletup?

Kempunan kah saya? , pagi pagi tadi sewaktu nak menyiram pokok ternampak bunga bakawali yg dah layu terkulai. Kalau begitu gayanya kata jiran2 saya, maknanya dah kembang malam tadi. Hah, kempunan saya rupanya.



Tapi saya rasa was-was, betul ker dah kembang? nampak macam tak terbuka pun. Lalu saya petik satu bunga sebentar tadi (jam 12mlm) bawa masuk ke dlam rumah nak 'bedah siasat'. Aik kenapa debunganya masih utuh tak bersepah2 pun.. emm macam mana ni, takkan nak bersengkang mata semalaman nak tengok dia kembang. Huh tak sanggup...


Biarlah bunga tu, esok pagi saya tengok atau masa sahur nanti insyaAllah. Itu pun kalau brani..:) Sekarang mau titun dulu...

2 comments:

Iskandar Abdul Rashid said...

Bakawali biasanya kembang tengah malam, dalam pukul 11.30 bolehlah keluar tengok. Pukul 2 pagi dah layu. Ketika kembang bau wangi!

la_abwa said...

rajin pulak en iskandar meneliti waktu kembang dan layunya...sekarang bakawalis emua dah idup segan mati tak mahu. tak berbela dan tak terbela.