January 06, 2009

Temu lawak, bukan kunyit


Temulawak mempunyai rupa fizikal seperti kunyit, temu pauh dan ibu kunci .Bezanya adalah dari lebar daun, ketebalan daun dan rasa ubinya.Daun temu lawak ini ada sejalur warna unggu ditengah dekat pelepah. Daunnya tak berbau seperti kunyit.Ketinggian pokok biasanya lebih 2 kaki. Daunnya lebih tebal dari daun kunyit biasa. Daun temu lawak tidak digunakan dalam masakan. Biasanya daun temu lawak digunakan untuk direbus bersama daun2 lain , buat mandi untuk wanita lepas bersalin.

Khasiat temu lawak tak banyak yg saya ketahui. Cuma ada maklumat dari maid indon mengatakan temulawak ini boleh diambil ubinya segenggam,ditumbuk lalu diperah airnya, dicampur dengan sesudu perahan limau nipis dan diminum boleh menghilangkan sakit ari2 (pundi kencing). Minum 2 kali seminggu hingga sakit sembuh,

Rasa ubi temu lawak ini sedikit pahit dan berangin. Inilah bezanya dengan temu pauh walaupun pokoknya seakan-akan sama.Temu pauh rasanya seperti mangga muda.Temu lawak mempunyai ubi yang agak besar seperti halia. Warna berubah, jika masih baru, warnanya seperti halia muda-kuning cair. Jika sudah tua dan beberapa hari dikeluarkan dari tanah, warna kulitnya akan bertukar ke warna coklat.

Mengikut maklumat dalam carian internet temulawak mempunyai khasiat antara lain:

Kegunaannya
1. Digunakan sebagai agen pencegah penuaan dan penawar sakit puan - banyak digunakan dalam pembuatan kosmetik
2. Dapat mengubati penyakit2 seperti reumatoid dan kesakitan otot, demam , batuk, masalah hati, demam kuning, penyakit batu karang dan penyakit kulit.
3. Dapat menghilangkan kekejangan dan mengelaknya dari berulang
4. Dapat mengatasi buasir, masalah kerengsaan pada rektum, berak berdarah dan disentri.

Allahuaklam.

2 comments:

Alya said...

menarik sekali khasiat termulawak ini bisa menyembuhkan demam.

Unknown said...

Assalamualaikum saya nak tanya..adakah tuan blog ni ada tanam pokok Temulawak ni?