June 11, 2010

Musim kuini datang lagi...


Bulan Jun tahun ni, sudah mula nampak buah kuini dan bacang di sekitar pasar-pasar tani di Kuantan ni. Saya tak lepas peluang membeli walau pun tak makan (rasa sikit jer.. :)).

"Sedapnya kuini kan..." sapa seorang wanita yang tak saya kenali semasa saya membeli kuini di Pasar tani dekat kawasan perumahan saya di Sungai Isap.
"emm.. sakitnya pun sedap gak tu.." saya membalas sinis.
"yer lah, sebab tu saya tak berani beli, bisa badan" jawap wanita itu mengiyakan kata-kata saya.
Saya memilih selonggok RM3. ada 5 biji.
"Kalau orang tak tahan bisa satu badan ni..kawe pun tak berani makan " kata penjual sambil memasukkan kuini ke dalam beg plastik.

Bukan reqki kita nak makan kuini. Reqki mak saya, dia makan tak ada apa2 kesan melainkan sedap tekak. Gumbira tak terkiralah emak saya bila dapat buah kuini. Saya hanya tolong beli dan kupas, sya makan sehiris dua sahaja ,ambil bau sekadar jangan kempunan. Mak saya suka sambal belacan + kuini , sekali lagi saya menahan selera. sabor jer lah.

Agaknya kenapalah kuini ni bisa..??
Sedap tapi hanya boleh dihidu..

No comments: