July 05, 2009

Muscat Hamburg ku semakin subur..!


Alhamdulillah syukur. Gambar di atas adalah yg terbaharu pada 5 Julai 2009 setelah di alih ke dalam tembok khas he he... tembok tu pun macam nak roboh jer. Maklumlah kontraktor tak bertauliah yg buat. Nak tunggu tukang rumah buat, tak nak dia buat kerja sikit2...Tak perlah tu, harap2 masa banjir nanti dia tak hanyut.
Akhir Mei 2009 yg lalu saya memberanikan diri memotong anggur kesayangan ku ini pada paras 1 kaki dari pangkal spt yg disaran oleh sifu anggur dahulu. Saya tak bubuh apa2 baja takut mati, saya hanya siram sahaja.


Masa tu masih lagi di dalam pasu kecil. Terpaksa diangkut ke KL kerana tuannya bermusafir lebih 2 minggu pada awal Jun.Rupanya anggur ni jenis suka berjalan2 makan angin agaknya.

Sepanjang bermusafir tu , nampaknya pertumbuhannya semakin galak. Tak sangka betul, walaupun tanpa baja. Gambar sebelah ni diambil pada 25 Jun 2009 di Kuantan, selepas balik dari musafir.. elok sahaja daun2nya segar tak diserang white flies (bena putih) yg selalu 'menyakat' pokok anggur saya.Pokok ini bercabang dua dibahagian yg kena potong dan ada satu lagi tunas di bawahnya.

Sekarang ni nampaknya dah selesa dia di tempat baru,di belakang rumah. Kawasan yg kena matahari baik pagi, tengahari atau petang. Saya siram dengan baja bio-one secawan (telah dilarutkan mengikut sukatan). Tak tahulah boleh ke tidak guna baja bio-one ni..apa kata sifu saya?

Best tengok daun2 yg subur begini..cuma apakah langit akan selalu cerah?

Inilah bentuk anggur muscat hamburg dari laman Dolms. Teruja sungguh melihat buahnya. Mudah2an yg di Kuantan nanti dapat buah macam tu...

3 comments:

ANAK PAK UTUH said...

Cantiknya pokok anggur tu, moga makin subur

ANAK PAK UTUH said...

Dapat dari mana benih anggur tu ?

la_abwa said...

Benih dari sifu anggur.. en. Dolms. Dah cerita kat tajuk2 anggur tu..