February 17, 2012

Muscato de hamburg kembali bernyawa


Anggur jenis muscato de hamburg ini adakalanya begitu sensitif. Saya perhatikan ianya mudah mengalah bila ada saingan dari pokok lain seperti kacang botol yang memanjat disebelah pokoknya. Sudah tiga kali Muscato hampir mati disebabkan pokok kacang botol hidup segar disebelahnya. Walaupun dibubuh baja dan digemburkan tanah , muscao tetap hidup segan mati tak mahu.agaknya pokok ini "merajuk".

Bulan lepas saya potong pokok kacang botol. Saya pangkas semua daun dan ranting muscat.dan saya curahkan air penggalak akar. Tiba2 selepas 2 minggu hasilnya seperti gambar. saya belum lagi tabur jamu tanah cap Apache, nampaknya pertumbuhan muscato begitu baik, biarlah dulu. Mungkin 2-3 hari lagi saya nak letakkan baja cap apache ni.

No comments: